På marknaden finns flera olika webbplattformar att bygga din webbplats med, och många av dem har liknande funktioner, men vilken ska man välja? Med en marknadsandel på nästan 60% är WordPress nätets överlägset mest populära CMS plattform. Det lätta, lekfulla och lättanvända alternativet har vuxit upp och är tack vare de tusentals tillägg som finns överlägset i flexibilitet och snabbhet. Så finns det egentligen någon anledning att inte välja WordPress?
När blir man för stor för WordPress?
Det talas om publiceringssystem, plattformar och CMS, men alla är olika benämningar på samma sak. CMS står för Content Management System och är ett innehållshanteringssystem för webbplatser. Är du en privatperson och ett litet företag skall du inte välja något annat än WordPress. Trots allt, det som gör att WordPress dominerar marknaden är dess förmåga att vända användarens svagheter till plattformens styrka. Har du tummen mitt i den tekniska näven? Har du inte ”tid för internet”? Ingen strategi? Sköter du dessutom sajten själv? Och uppdaterar bara när du hinner? Då ska du använda WordPress! Men vad händer om ditt företag inte nöjer dig med lägsta gemensamma nämnare?
Väldigt få skulle ha problem med sköta sin egen ekonomi med en månadsomsättning på några tusenlappar, men hur snart därefter bör du skaffa en revisor? Om ditt företag har som mål att växa är det en god idé att redan från början fundera på alternativ till WP. Om du bara tänker att en väldigt liten del av dina intäkter ska komma från ehandel finns det ingen anledning att uppgradera. En investering måste tros allt löna sig. Drupal är ett alternativ som brukar kunna hävda sig och erbjuda bra ROI.
Byråfavoriten Drupal liknar i mångt och mycket WordPress, men är en lite mer komplex och sofistikerad plattform. Följaktligen är den vanligaste kritiken att Drupal tar flera dagar istället för timmar att lära sig, vilket är sant. Men samtidigt är ”lätt” inte någon garanti för att det går snabbt. Du skulle säkert på egen hand ”lätt” kunna bygga en rymdraket om du fick alla delarna gratis – men snabbt skulle det verkligen inte gå. Drupal har dessutom fördelen att vara bättre säkrad mot både dataintrång och klåfingriga kollegor, och är mycket mindre populärt mål för hackers, som liksom användarna har WordPress som favorit. Om du vill att din ebutik vara integrerad i din sajt bör du definitivt överväga Drupal. Kom ihåg att säkrare inte nödvändigtvis betyder tråkigare!
Det finns många skäl att föredra Drupal, men egentligen är valet redan gjort av ditt företag. Finns en klar affärs- och tillväxtstrategi? Är målet att sälja internationellt till flera marknader? Är dina anställda motiverade att lära sig och du motiverade att faktiskt utbilda dem? Då ska du prata med en webbyrå! Men oavsett om de tycker att Drupal, Joomla eller Ruby on Rails är lämpligast för dina behov, acceptera inte en WordPresslösning om ditt företag har blivit för stort.